Når vi snakker om gamification, er der en række fordele som skaber værdi for både brugerne og dit brand, nedenfor er et par eksempler på fordele de fleste brands oplever ved brug af gamification.
Øget engagement:
Gamification kan øge engagementet ved at gøre opgaver og aktiviteter sjovere og givende. Dette kan være særligt nyttigt til at opmuntre til adfærd, der er svær at motivere, såsom sunde vaner, motion eller læring.
Forbedret dataindsamling:
Gamification kan hjælpe med at forbedre dataindsamling og analyse ved at gøre dataindsamling til en sjov og givende oplevelse for brugerne.
Bedre brugeroplevelse:
Gamification kan forbedre brugeroplevelsen ved at gøre indholdet/budskabet mere spændende og interaktiv. Den gode brugeroplevelse kan være med til at øge kundeloyalitet og brand advocacy.
Øget produkt kendskab:
Gamification kan være en sjov og kreativ måde at uddanne målgruppen i nye produkter, tjenester eller teknologier ved at gøre dem mere tilgængelige og engagerende.
Det er dog vigtigt at overveje hvordan du benytter game elementer godt, da dårligt brug kan have modsatte effekt. Nedenfor er et par eksempler på faldgrupper i arbejdet med gamification, som forhåbentligt kan hjælpe dig til succes fremfor fiasko
Overforbrug:
Overforbrug af gamification kan føre til mætning, hvilket får brugerne til at miste interessen for spillet og brandet. Lad vær med at benytte dine game elementer så aggressivt at de bevæger sig imod spam. Sørg også for at have variation eller et koncept for konsistens.
Uoverensstemmelse med brugerværdier:
Gamification kan mislykkes, hvis målene og incitamenterne ikke er i overensstemmelse med brugernes værdier og motivationer. Hvis dit brand henvender sig til en ældre målgruppe, vil de med stor sandsynlighed finde en konkurrence om Conuter-stirke uinteressant. Derfor er det vigtigt altid at huske på relevans og vinkel når du planlægger dine aktiviteter.
Demotivation:
Gamification kan demotivere brugere, hvis de føler, at de bliver manipuleret eller tvunget til at opføre sig på en bestemt måde. Det er vigtigt at sikre, at gamification bliver brugt på en måde, der er meningsfuld og relevant for brugerne. En god måde kan være altid at lave dataopsamling på præsentation siden, så brugerne ved hvad de specifikt deltager i. Der er ikke noget være end at deltage i en quiz for til sidst at finde ud af, at du kun kan få resultaterne ved at signe på med din mail.
Overforenkling:
Gamification kan forenkle komplekse problemstillinger og reducere værdien af emnet, hvilket får brugerne til at miste interessen eller miste troen på den information, der præsenteres. Hav et højt niveau på fakta hvis du benytter game elementer til at oplyse om komplekse problemstillinger.